پایگاه داده غیر رابطه ای MongoDB

برنامه نویسان در توسعه وب و اپلیکیشن از پایگاه داده‌های مختلفی استفاده می‌کنند. پایگاه داده‌های مبتنی بر SQL و یا NoSQL طبق نیازمندی‌های سیستم و اولویت برنامه نویسان کاربردهای مختلفی دارند.

قبل از اینکه بدانیم mongo db چیست بهتر است با مفهوم پایگاه داده آشنا شویم. پایگاه داده به ذخیره و دسته بندی اطلاعات گفته می‌شود به نحوی که دسترسی، مدیریت و به روزرسانی این اطلاعات راحت باشد. تصور کنید که دفتر تلفن را بر اساس نام، شماره و سایر اطلاعات افراد پر کرده اید. این دفترچه تلفن یک پایگاه داده محسوب می‌شود که شامل اطلاعات وارد شده است و شما در زمان نیاز، می‌توانید بر اساس نام‌ها و یا شماره‌ها از آن استفاده کنید.

در سیستم‌های نرم افزاری حجم بالای اطلاعات نیاز به نگهداری و مرتب سازی دارد تا در صورت لزوم، با پردازش سریع و از راه‌های مختلف بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. یک پایگاه داده دارای جدول هایی (Table) است که اطلاعات را در سطر و ستون‌های خود و منطبق با استانداردهای تعریف شده جای می‌دهد. ساختار نگهداری از داده ها، در دیتابیس‌ها متفاوت است.



MongoDB در سال 2007 توسط شرکت 10gen شروع به توسعه شد و در مارس 2010 اولین نسخه آن منتشر شد. این پایگاه داده در واقع به جای ذخیره داده جدول همانند پایگاه های داده ای رابطه ای یا کلاسیک، داده ها را با ساختار JSON و بدون اسکیمای خاصی (Schema) ذخیره میکند. این پایگاه داده در حال حاضر توسط شرکت هایی همچون MTV Networks, Craigslist, Foursquare, UIDAI Aadhaar در حال استفاده است؛ و در حال حاضر برای سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش، لینوکس و سولاریس توسعه داده شده است.

MongoDB یک مدل داده ای Developer پسند و دارای پیکربندی administrator پسند است و همچنین دارای API های زبان های عمومی بوسیله ی Driver ها و shell پایگاه داده است . در حقیقت mongoDB تلاش می کند که راه شما را به سوی برنامه نویسی بدون نگرانی از مشکل ذخیره داده ها تغییر بدهد.

مزایای MongoDB

اگر یک پایگاه داده ای بتواند در مدت كوتاهی به یكی از قدرتمندترین و محبوب ترین پایگاه داده ها بدل شده باشد ، مطمئناً دلایل زیادی برای این محبوبیت وجود دارد. بیایید در مورد برخی از مزایای این پایگاه داده ای صحبت کنیم :

بستر داده ای توزیع شده

با توجه به وجود فضاهای ابری و دیتاسنتر های بسیار در مکان های جغرافیایی مختلف، MongoDB سطح جدیدی از دسترسی و مقیاس پذیری را تضمین می کند. با استفاده از این پایگاه داده بدون هیچگونه از کارافتادگی ، می توانید تغییرات مورد نظر خود را در برنامه اعمال کنید. دیتاسنتر های بیشمار این پایگاه داده سازگاری خوبی را برای داده های شما فراهم می آورند.

توسعه سریع و مداوم

در شرکتی که کار میکنید، با استفاده از MongoDB پروژه مورد نظرتان با وجود تغییر در الزامات تجاری تاثیری نخواهد پذیرفت. به لطف مدل های داده ای انعطاف پذیر به همراه schema های پویا، ابزارهای رابط کاربری قدرتمند و ابزارهای خط فرمان، اکنون برنامه نویسان می توانند به سرعت برنامه های کاربردی را ایجاد و توسعه دهند.

MongoDB همچنین ادغام و تحویل مداوم را برای عملیات تولید و توسعه امکان پذیر می کند و بسیاری از معایبی که پایگاه های داده ای رابطه ای در گذشته داشته اند را برطرف میکند.

مدل داده ای انعطاف پذیر

مدل های داده ای MongoDB مبتنی بر اسنادی شبیه به JSON هستند. برای مثال ما در این پایگاه داده از BSON استفاده میکنیم که تداوم پذیری و ترکیب داده ها را بسیار آسان میکند. کار با داده ها نیز همانند کار با اشیای موجود در کدهای شما بسیار آسان است.

دسترسی به داده ها، عملیات های پیچیده و عملکرد موجود در ایندکس ها نیز در این حالت به خطر نمی افتد. به دلیل عدم از کارافتادگی برنامه به راحتی می توانید schema ها را بصورت پویا تغییر دهید. در آخر انعطاف پذیری MongoDB به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا کمتر در مورد دستکاری داده ها نگران شوند و بیشتر روی استفاده از داده ها تمرکز کنند.

TCO کاهش یافته است

TCO کل هزینه مالکیت است و با استفاده از MongoDB توسعه دهندگان می توانند کار خود را بهتر از هر پایگاه داده دیگری انجام دهند. سرویس ابری اطلس این پایگاه داده نیز به تیم های عملیاتی این امکان را می دهد تا کار خود را به خوبی انجام دهند و به لطف سخت افزاری که MongoDB روی آن اجرا میشود ، کل هزینه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مجموعه ویژگی های یکپارچه

تمام ویژگی های پایگاه داده ای MongoDB مانند تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها ، جستجوی متن و موقعیت مکانی، عملکرد حافظه و پردازش نمودار ها در دسترس شما هستند و به شما امکان می دهد تا با انواع برنامه های کاربردی real-time کار کنید. برخلاف این موارد گفته شده در یک RDBMS(پایگاه داده ای رابطه ای) برای تحقق همین موارد، به فناوریهای پیچیده اضافی به همراه الزامات مجزای جداگانه نیاز دارید.

قابلیت Sharding

این پایگاه داده می تواند داده های بزرگ را در سرورهای بی شماری که به برنامه شما متصل هستند، ذخیره کند. در اینجاست که قابلیت Sharding خودکار به میدان می آید که حتی در صورت خرابی داده ها و یا خرابی سرور اطلاعات شما را ذخیره می کند. در مورد داده های بزرگ این مورد حیاتی است.

راه اندازی آسان

در مقایسه با پایگاه های داده ای رابطه ای MongoDB از تنظیمات محیطی بسیار ساده ای برخوردار است و پیاده سازی و راه اندازی آن بسیار آسان است.

پشتیبانی دراز مدت

از چند سال گذشته تا کنون، این فناوری تا حدی غیرقابل تصور رشد کرده است. تا کنون در سراسر جهان بیش از ۴۰ میلیون بار دانلود شده است. با در نظر گرفتن همه این موارد میتوان با اطمینان روی آن سرمایه گذاری کرد.

اگر تصمیم به یادگیری دیتابیس MongoDB دارید باید این نکته رو بدونید که دیتابیس های NOSQL نسل بعدی دیتابیس هستند و دیتابیس های SQL در حال منسوخ شدن میباشند. این نکته را هم در نظر بگیرید که استفاده از این دیتابیس به دلیل هزینه ای که دارد و به سرور قدرتمندی نیاز دارد، برای پروژه های خیلی کوچک کاربرد ندارد و توصیه نمی شود.

منبع : ویرگول