فریمورک Vue.js

در حوزه مباحث فنی مربوط به توسعه نرم‌افزار، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شوند.

تکنولوژی‌های نرم‌افزاری بسیاری توسط توسعه‌دهندگان به کار گرفته می‌شوند تا اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر، جذاب‌تر و با کاربری دوستانه‌تر بسازند. Vue.js یکی از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری جدید است که در سراسر جهان برای توسعه وب به‌طور گسترده استفاده می‌شود. Vue.js درواقع یک فریم ورک جاوا اسکریپت با ابزارهای گوناگون برای ایجاد رابط کاربری است.

کتابخانه‌های توسعه رابط کاربر

کتابخانه‌های رابط کاربر مانند React، AngularJS و Vue.js در واقع ابزارهایی هستند که پیچیدگی‌های تولید رابط کاربری را در پس کدها پنهان می‌کنند و علاوه بر ساده‌سازی، باعث افزایش سرعت برنامه نویسی می‌شوند.

مزایای استفاده از Vue.js چیست؟

در ادامه مزایای استفاده از تکنولوژی Vue.js را در توسعه وب برایتان شرح می‌دهیم.

۱. حجم بسیار کم

موفقیت فریم ورک جاوا اسکریپت به‌حجم آن بستگی دارد. هر چه حجم آن کم‌تر  باشد، بیشتر مورداستفاده قرار خواهد گرفت. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های Vue.js هم‌ حجم کم آن است. حجم این فریم ورک ۱۸ تا ۲۱ کیلوبایت است و دانلود و استفاده از آن زمان‌بر نیست. البته این حقیقت اصلاً به این معنا نیست که به خاطر حجم کم، سرعت آن پایین باشد؛ بلکه از نظر سرعت حتی می‌تواند با تمام فریم ورک‌های بزرگ مانند React.js، Angular.js و Ember.js رقابت کند.

۲. روشی آسان برای درک و توسعه اپلیکیشن‌ها

یکی از دلایل محبوبیت این فریم ورک سادگی در درک و فهم آن است. به دلیل ساختار ساده آن، کاربر به‌راحتی می‌تواند Vue.js را به پروژه وب خود اضافه کند. قالب های مختلف در ابعاد و مقیاس کوچک و یا بزرگ را می‌توان از طریق این فریم ورک توسعه داد که این موضوع باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شود. کاربر در صورت بروز هرگونه مشکل به‌راحتی می‌تواند خطاها را ردیابی کند و همه این امکانات به خاطر ساختار ساده Vue.js است.

۳. یکپارچگی ساده

فریمورک های Vue.js در میان توسعه‌دهندگان وب نیز محبوب است؛ چراکه ادغام فعالیت‌های آن‌ها را با اپلیکیشن‌های موجود تسهیل می‌کند. به این دلیل که مبتنی بر فریم ورک جاوا اسکریپت است می‌تواند با اپلیکیشن‌های کاربردی دیگر که بر روی جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند ادغام شود. این بدین معنی ست که برای توسعه اپلیکیشن‌های جدید وب و نیز تغییر در اپلیکیشن‌های قبلی مفید خواهد بود. این ادغام امکان‌پذیر است؛ چراکه Vue.js برای هر چیزی اجزا و عناصر آن را در اختیار دارد.

۴. مستندات مفصل

توسعه‌دهندگان همیشه دوست دارند از فریم ورکی با مستندات مفصل استفاده کنند؛ چراکه همیشه بدین روش نوشتن اولین اپلیکیشن‌ برای آن‌ها آسان می‌شود. مستندسازی با Vue.js آن‌قدر جامع است که هر کاربری که کمی در مورد جاوا اسکریپت و HTML اطلاعات دارد می‌تواند اپلیکیشن یا وب‌سایت خود را توسعه دهد.

۵. انعطاف‌پذیری

مزیت دیگر Vue.js انعطاف‌پذیری زیاد آن است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا الگوی خود را در قالب HTML، جاوا اسکریپت و جاوا اسکریپت محض، با استفاده از گره‌های مجازی بنویسد. انعطاف‌پذیری همچنین باعث می‌شود که درک توسعه‌دهندگان React.js و Angular.js و هر فریم ورک دیگر جاوا اسکریپت به‌راحتی قابل‌درک باشد. Vue.js در توسعه اپلیکیشن‌های ساده‌ای که مستقیماً از مرورگرهای وب اجرا می‌شوند، بسیار مفید است.

۶. ارتباط دوطرفه

مورد آخر این‌که Vue.js ارتباطات دوطرفه را به دلیل داشتن معماری MVVM تسهیل می‌کند؛ چراکه کنترل بلاک‌های HTML را بسیار آسان می‌سازد. در این مورد به‌خصوص به نظر می‌رسد Vue.js بسیار شبیه به Angular.js است که سرعت بلاک‌های HTML را افزایش می‌دهد.

در پایان می‌توان گفت که Vue.js مزایای روشنی در همه فریم ورک‌های قبلی مانند Angular.js و React.js دارد. این فریم ورک به‌طور خلاصه ویژگی‌های خاص تمام فریم ورک‌های قبلی را باهم ترکیب می‌کند.

منبع : ویرگول